fredag 13. mars 2009

Halvveis...

Så har jeg kommet halvveis i mitt opphold her på Færøyene. Det vil si at jeg er ferdig med mine seks uker på Føroya Lærarskùli. På mandag skal jeg starte i praksis i en barnehage som heter Litliskogur. Jeg var på besøk der på onsdag og jeg ser veldig fram til å starte der.. Dere kan gå inn på hjemmesiden til barnehagen ved å trykke på denne linken. http://www.litliskogur.fo/ .

I går hadde jeg et framlegg på skolen for de i min klassen 1pb og for den andre klassen 1pa. Fremlegget handlet om noen av kulturforskjellene jeg hadde merket i løpet av disse seks ukene jeg har vært her. Folkene satt og homlet og lo mens jeg snakket. Tror de syns det var morsomt å høre hvilke intrykk en utlending som meg hadde fått av landet og av folkene her. Jeg ble egentlig spurt om å legge innlegget inn på bloggen min men ser at det ville tatt en hel side, så det kommer nok på skolen hjemmesider i stedet. Mye av det jeg snakket om står allerede her, for dette er jo mange av intrykkene jeg har fått.

Når klokka var to syns den ene læreren så synd på oss siden vi hadde vært hele dagen inne, så da slapp vi fra skolen to timer før tiden. Det var digg. "Det er grind!" sa en i klassen høyt utover. Hun hadde lest på den største færøyske hjemmesiden at det var grind utenfor Thorshavn. For dere som ikke vet hva grind så er det hval, og når det er grind her på færøyene er det en stor begivenhet. Båtene drar ut på fjorden og jakter grinden inn mot land. Der drepes den av alle slags mennesker som står klar med kniv og lignende.

Dette skjer ikke så veldig ofte, kun noen ganger i året. Så når jeg fikk høre at det var grind ble jeg veldig glad og prøvde å spørre meg fram om hvor den var. Noen i klassen sa at de kunne ta meg med i bilen slik at vi kunne kjøre å finne den. Og vi kjørte rundt og gikk ut av bilen for å se om vi så noe(se bildet over) Tilslutt ringte en av jentene til en for å høre hvor den var. Men da viste det seg at det var en sånn grind som ikek kunne drepes, derfor hadde båtene latt hver å dra ut for å jakte på den. Ja ja, så kjørte vi inn mot byen igjen. Det var spennede så lenge moroa varte.. Men jeg håper virkelig at jeg får oppleve det mens jeg er her...det hadde vært spennende!

Utenom dette har uka vært relativt rolig. Ting har gått som de pleier. I går var jeg og Jensia på en liten biltur, og så månen som skinte utrolig fint ned i vannet, wow... Planene for helgen er ikke fastlagt så om noen har noen forslag tar jeg gjerne imot... Ellers ser jeg veldig fram til å få besøk av Stine Marie.. det blir stas :)

1 kommentar:

  1. Hei hei.. fant ut du hadde blogg og måtte titte innom en tur;) Så spennende at du er på Færøya da! Håper du får oppleve hvalen mens du er der;) Fytti hvor lik du e på søsot di;)

    Legge deg til på lista mi så jeg kan titte innom deg igjen;)

    Smil fra Miriam;)

    SvarSlett